mandag den 9. april 2012

Påsketraditioner

Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi godt kan lide traditioner herhjemme. Og selvom jeg aldrig har gjort så meget i påskepynt, så er påsken alligevel en af de højtider, som jeg har en masse minder og traditioner omkring. Både hvad angår mad, begivenheder og farver..

Én ting kan man ikke undvære på påskemorgenbordet - nemlig påskebrødet. Et sødt, gult safranbrød flettet til en krans og med "indbyggede" æg. Behøver jeg at sige, at det vakte stor begejstring ved børnene?

Safranbrød med æg
Brødet, som er bagt efter min mors opskrift, er en af de ting jeg selv husker så tydeligt fra min barndoms påskedagsmorgener.
En del af traditionen dengang var også, at vi allerede ved morgenmaden alle var klædt i vores "pæne tøj" (hmm, hvor gammel er det egentlig jeg er???). Nå, den del af det lykkedes så ikke denne påskemorgen, men det var nu ret hyggeligt alligevel!

Jeg var så heldig, at en enkelt lille påskelilje havde forvildet sig op igennem staudebedets vildnis (som fortsat bekæmpes). Det skal den have tak for :-).

En lille påskehilsen fra staudebedet
Efter morgenmaden tog vi traditionen tro i kirke.

Grundfør Kirke. Billedet er lånt fra "Stiften.dk"
Vi var så heldige at mormor og morfar også var i kirke, så bagefter tog de med hjem og spiste påskefrokost. Vi havde nemlig lige taget tre rugbrød ud af ovnen før vi tog i kirke, så det manglede da bare (de duftede så skønt, og hvis de så også havde været gennembagte havde idyllen da været total ;-)).
Ingen påskefrokost uden æg. Og æggene var faktisk også mere flydende end faste, men i det mindste var de da smukke at se på !

Æg kogt med løgskaller
Jo, det har været en dejlig påskedag på Egernvej i dag!
Har I også påsketraditioner, I holder i hævd?

Glædelig påske :-).
maj

2 kommentarer :

  1. Det har jeg simpelthen aldrig nogensinde hørt om/set før - putter du så rå æg i brødet og med ind i ovnen eller hvordan?
    Hold da op hvor lærer jeg bare meget her i Blogland ; )

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeps :0).
      De bliver noget hårdkogte men det bærer vi over med den ene morgen ;).

      Slet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...